دو روش آسان و ساده برای انتخاب موضوع محتوا
اهمیت تولید محتوا کاربر پسند را در مقالات مختلف این سایت بررسی کردیم همچنین مادران و باز مختلفی به موضوعات مربوطه برای تولید محتوای هدفمند پرداختیم. حالا شما می‌دانید که تنها راه موفقیت و توسعه کسب و کار و تولید محتوا است. در نخستین جلسه از دوره آموزش مهارت‌های تولید محتوا قصد داریم مهارت‌های تعیین موضوع را بصورت تئوری بررسی کنیم.
*

در این آموزش شما یاد می‌گیرید که چگونه موضوعات کاربر پسند و جذاب پیدا کنید. در پایان این مبحث آموزشی انتظار می‌رود شما بتوانید درک صحیحی از موضوع و سوژه در تولید محتوا پیدا کنید و بتوانید در رابطه با کسب و کار یا فعالیت خود چند موضوع کاربرپسند برای تولید محتوا انتخاب کنید.
مهمترین رکن محتوا موضوع آن است
*
پیام‌های بازرگانی با کیفیت فوق‌العاده عالی و کاملا حرفه‌ای تولید می‌شوند.شما چرا این پیام‌های بازرگانی را دنبال نمی‌کنید! با این که کیفیت تولید آنها از اغلب برنامه های دیگر بالاتر است. جواب واضح است این پیام‌های بازرگانی هر قدر هم با کیفیت باشند، موضوع مورد علاقه شما نیستند.
*

با این توضیح همراه من به پاراگراف بعدی بیاید تا یک گام بزرگ برداریم و آماده شویم برای یافتن موضوعات جذاب و کاربرپسند
*
عوامل تاثیر گذار در انتخاب موضوع 
مهمترین مسئله درک نیاز کاربران است 
*
شما چرا دفترچه راهنمای تلویزیون هوشمندتان را با اشتیاق نمی‌خوانید؟! چرا برگه گارانتی مانیتور‌ی که تازه خریده‌اید را مشتاقانه زیر و نمی‌کنید؟ با اینکه از بهترین کاغذ و کیفیت چاپ برخوردار است و کاملا اصولی و استاندارد نوشته شده است جواب واضح است چون این موضوع به درد شما نمی‌خورد. پس به راحتی می‌توانیم اثبات کنیم که موضوعی جذاب است که مورد نیاز ما باشد
ما برای تولید محتوا نیاز به موضوع داریم موضوع اساس کار ماست؛ چرا که دقیقا باید درباره آن حرف بزنیم.

موضوع را باید بر اساس نیاز کاربران انتخاب کنیم. این یک مسئله مورد علاقه کاربران باشد.
*

اگر برای موضوع خود عنوان و تیتر خوبی انتخاب نکنید کاربران نمی‌فهمند که شما چیزی برای ایشان دارید که به دردشان می‌خورد! بنابراین حتماً باید محتوای خود را به آنها معرفی کنید تا به سراغتان بیایند. اما ما می‌خواهیم آنها با دیدن عنوان ما، خوب بودن محتوا را تشخیص دهند این مسئله را کمی سخت می‌کند و رمز آن در نوشتن تیترهای جذاب است این مسئله برای ما مطلوب نیست از کجا معلوم که آنها بتوانند ما را پیدا کنند و ما بتوانیم خودمان را به آن‌ها بشناسانیم.

شما کارشناس حوزه کاری خودتان هستید
*
هر کسی بهتر از دیگران می‌دانند در حوزه کاری که فعالیت می‌کند چه موضوعاتی مهم هستند و کاربران به چه چیزهایی علاقه دارند بنابراین شما برای به دست آوردن موضوعات خوام می‌توانید از دانش و تجربه خودتان استفاده کنید.

البته اگر قرار است به عنوان کارشناس تولید محتوا برای دیگران کار کنید صاحبان کسب و کار را به عنوان کارشناسی که می‌توانید از تجربیات نظرات و اطلاعات برای توسعه کارش استفاده کنید همیشه مد نظر داشته باشید.

تعیین موضوع محتوا با استفاده از ابزار ترندز گوگل
*
استفاده از ابزار گوگل ترندز برای یافتن موضوع چگونه به شما کمک می‌کند؟ در یک مثال این موضوع را به شما خواهم گفت تا مهارت استفاده از این سرویس قدرتمند گوگل را بیاموزید و با تجربه بهتری که از کار با این ابزار پیدا کنید در نهایت بتوانید موضوعات روز و آنچه که مردم در موتورهای جستجو گر دنبال می‌کنند را به درستی شناسایی کنید.
*
فرض کنیم شما می‌خواهید درباره شبکه‌های اجتماعی مطلبی بنویسید می‌خواهید بدانید کدام شبکه اجتماعی محبوبیت بیشتری دارد و مردم بیشتر آن را جستجو و استفاده می‌کنند کافیست به این سرویس مراجعه کنید و نام شبکه‌های اجتماعی مورد نظرتان را در فیلد مربوطه وارد کرده و تعداد سرچ آن کلمات را با هم مقایسه می‌کنید. 
*
شما هم می‌توانید موقعیت‌های جغرافیایی مختلفی را ارزیابی کنید مثلاً بررسی کنید که در ایران یا در استان خوزستان مردم ماه گذشته بیشتر کلمه اینستاگرام را جستجو کرده اند یا تلگرام یا واتساپ یا سروش و یا هر چیز دیگر ۵ مقایسه می‌توانید با یکدیگر انجام دهید.
*

این ابزار به شما کمک می‌کند موضوعاتی که مردم بیشتر به آن تمایل دارند را شناسایی کرده و درباره آن‌ها تولید محتوا کنید فراموش نکنید که این مرحله مرحله کلید واژه و تعیین عنوان سئو نیست.

ما فعلاً داریم موضوع پیدا می‌کنیم می‌خواهیم ببینیم چه موضوعی مهم است. این ابزار به ما کمک می‌کند که آمارهایی که مردم جستجوی زیادی در باره آنها کرده اند را در اختیار بگیریم تا احیانا برای تولید محتوا استفاده کنیم.
استفاده از فیلد جستجوی سایت گوگل*

مثل همیشه که کلمه مورد نظرتان را می‌نویسید تا نتایج آن را ببینید گوگل را باز کنید کلمه را بنویسید مثلا اگر می‌خواهید درباره ی تولید محتوا و موضوعات خوبی پیدا کنید کلمه تولید را نوشته و ادامه آن یعنی حروف میم و علف را به ترتیب و آهسته آهسته وارد کنید گوگل نتایجی را در ادامه آن فیلد به شما نشان می‌دهد.

این‌ها کلماتی هستند که بیشترین ارتباط را با آنچه شما تایپ می‌کنید دارند مردم به دنبال آنها هستند و آنها را به عنوان پیشنهاد به شما ارائه می‌کند آیا می‌تواند موضوعات خوبی برای شما باشد اگر این طور است از میان آنها انتخاب کنید پس تا حدودی موضوع کلی تولید محتوای شما با استفاده از این ابزار‌ها مشخص می‌شود.


فیس بوکتوییترلینکدین‫پین‌ترستواتس آپتلگرام
چه موضوعاتی برای کاربران جذابیت دارد یا اصطلاحاً کاربرپسند است؟ آیا موضوعات کاربر پسند از نظر نوشتاری ویژگیهای خاصی دارند؟ آیا موضوع یک مقاله یا پست متنی حتما باید جدید باشد تا کاربر آن را بپسندد و بازدید بالایی پیدا کند؟ اساساً چه عواملی در علاقه مخاطبان تاثیر گذار است و باعث می شود که یک مطلب کاربرپسند شود و مطلبی دیگر مورد توجه آنها قرار نگیرد.

مطلب کاربرپسند یا موضوع کاربرپسند یک ویژگی اصلی و مهم دارد که اگر آن را رعایت کنیم مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

موضوع و محتوای کاربرپسند
موضوع و محتوای کاربرپسند
اساسا انسان از هر کاری که انجام می دهد یا در پی کسب لذت است یا در پی در رنج این جمله معروف است که من در مقالات بسیاری از آن استفاده کردم بنابراین می توان گفت نیاز انسان ها تعیین کننده کاربر پسند بودن یک موضوع است.

چنانچه ما بتوانیم نیازهای کاربران را شناسایی کرده و درباره احتیاجات ای که دارند بنویسیم بدون تردید هر موضوعی که انتخاب کنیم گذشته از آنکه سوژه ما جدید باشد یا مربوط به گذشته جذابیت خواهد داشت کاربران با اشتیاق را دنبال می‌کنند.

نکات مهمی در تهیه و انتخاب عناوین مطالب وجود دارد که به آن اشاره می کنیم تا شما بتوانید متن هایی بنویسید با موضوعات جذاب و عناوین کاربرپسند.

در محتوای کاربرپسند، کاربر حس سودمندی می‌کند
در نوشتن عنوان یک مطلب باید از ادبیاتی استفاده کنید که به احتیاجات مردم اشاره کند یا موضوع را به گونه‌ای نشان دهد که کاربر احساس کند به آن نیاز دارد.

به عنوان مثال می توانید از اصل تشویق استفاده کنید تشویق به سودمندی و بهره بردن به صورتی که بگوید با خواندن این مطلب یک روزه نویسنده شوید یا بنویسید با عضویت در سایت یک پله از رقیبانتان جلوتر باشید.

البته شما باید توجه داشته باشید که درباره چه چیزی موضوع کاربر پسند می خواهید شناخت شما از کاربران و نیازهای آنها فرهنگ آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در انتخاب و تدوین موضوعات کاربر پسند داشته باشد با این حال اصل امنیت یا بر حذر داشتن نیز بسیار کارآمد و تاثیر گذار است به صورتی که شما به کاربر القا کنید چنانچه این مطلب را نخواند ضرر کرده است یا چنانچه در این باره اطلاعات کسب نکند به مخاطره می افتد.

موضوعی که کاربر را از خطر حفظ کند جذاب است
در یکی از پروژه هایی که داشتم موضوع و عنوان نویسی جالب دیدم به این عنوان که در صورت نخواندن این مطلب چه ضرر هایی خواهید کرد و فکر می کنم که این گونه جملات می‌تواند در کاربرپسندی و تشویق کردن کاربر به مطالعه مطلب تاثیر زیادی داشته باشد.

البته نکات دیگری هم در کاربرپسند شدن یک مقاله تاثیر دارد، نظیر خوانایی یا تکنیک های نویسندگی که در یک مبحثی مجزا به بررسی دقیق آن ها خواهیم پرداخت.

آن چه که در این مطلب آموختیم این است که باید درباره چیزهایی بنویسیم که مردم به آن نیاز دارند هر چیزی که مردم به آن نیاز داشته باشند برایشان جذابیت هم دارد.

چگونه کاربرپسند بنویسیم؟
برای ایجاد کردن این جذابیت می‌توانیم از دو اصل سودآوری و امنیت استفاده کنیم عمل‌کردن به این توصیه کاربر موضوع شما را به عنوان مسئله‌ای که به او سود می رساند تصور می کند یا موضوع شما را به عنوان فایروالی که او را از خطر در امان نگه می دارد می‌پندارد و برایش جذابیت خواهد داشت.

این مطلب با استفاده از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار گوگل تهیه شده است به خاطر ایرادات املایی و نگارشی از شما کاربر عزیز پوزش می طلبیم به زودی با تکمیل کادر فنی سایت نسبت به باز نویسی و ویراستاری آموزش ها و مقالات اقدامات لازم صورت می‌پذیرد



در کارگاه آموزش تولید محتوا و ما به دنبال این هستیم که شما مهارت پیدا کنید تا بتوانید عملاً محتوایی که مد نظر دارید را تالیف و انتشار دهید. پس از این دوره آموزشی از صفر تا صد تولید محتوا را به شما یاد می دهد اما از شما تقاضا دارم مباحث را از ابتدا تا انتها مطالعه کنید و پرسش های تان را در هر بخش بنویسید تا به آنها جواب بدهیم

سوژه محتواها را موضوع فعالیت یا کسب و کار شما معلوم می‌کند. این یک مسئله ساده و کلی است که نیازی به توضیح ندارد. اما نکته بسیار ظریف و حساس در آن وجود دارد که باید به آن توجه کنید. این که شما به هیچ وجه حق ندارید به موضوعات مختلف که هیچ ربطی به هم ندارند بپردازید. این کار سئو شما را منهدم می‌کند یعنی از بین می‌برد.

هر چه می‌نویسید، منسجم بنویسید
شما باید درباره مهمترین بخش های موضوع کاریتان محتوا تولید کنید اهمیت این بخش ها را نیاز و علاقه مردم تعیین می کند پس فراموش نکنید بحث سر این است که چه چیزهایی بنویسیم تا برای ما سودآور باشد. آمار بازدید ما را بالا ببرد و در کل به کسب و کار و فعالیت ما کمک کند. در جواب این پرسش نیاز و علاقه کاربران را مطرح کردیم. شما باید سوژه هایی که کاربران دوست دارند را عنوان اصل و اساس تولید محتوای خود قرار دهید. این نوشتار درباره تعیین سوژه های جذاب برای تولید محتوا به صورت کلی است. فراموش نکنید که در مرحله بعدی شما باید توجه خود را خیلی جزئی‌تر مشخص کرده و عنوان مناسبی برای آن بیابید.

ایده‌های جذاب و سوژه‌های کاربرپسند را چگونه پیدا می‌کنیم
اگر بپذیریم که کاربران درباره موضوعات مورد علاقه خود پرسش می کنند یا بیشتر درباره آن حرف می‌زنند، باید به سراغ ابزار گوگل ترندز برویم. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا ۵ ترند را با هم مقایسه کنید. وقتی که این کلمات را در کنار هم می نویسید، یک نمودار می بینید، که میزان سرچ آنها را نشان می‌دهد. مطمئناً وقتی که یک کلمه بسیار بیشتر از کلمات دیگر جستجو شده است. یعنی بیشتر مورد توجه و علاقه مردم است و کاربران به آن نیاز بیشتری دارند و بنابراین کاملا واضح است که شما باید به موضوعی بپردازید که جستجوی بیشتری داشته است. ابزار گوگل ترنس به واسطه اینکه خیلی کلی آمار را نشان می‌دهد، برای تعیین کلید واژه مناسب نیست اما برای اینکه ایده و سوژه های خود را به طور کلی تعیین کنید بهترین ابزار است.